گفت و گوی خواندنی فارس با یک بانوی کوچک حافظ قرآن کریم روایت دختر 8 سالهای که با ترجمه یک آیه از قرآن «عاشق چادر» شد
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۳۱۷۵
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «مهدیا ملک» 11 سال سن دارد که در یک خانواده چهارنفری زندگی میکند، مهدیا از سن هشت سالگی چادر را انتخاب کرده است و آن را برای خود افتخاری بزرگ میداند.
وی اهل روستای «تقیآباد» شهرستان گرگان است و برای حفظ قرآن کریم در یکی از موسسات قرآنی شهرستان گرگان ثبتنام کرده و توانسته است که کل قرآن کریم را به مدت سه سال و نیم حفظ کند و از این بابت بسیار خرسند است که توانسته است یکی از آرزوهای حضرت آقا را برآورده کند و یکی از حافظان قرآن کریم باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه مشروح گفتوگوی خبرنگار فارس در گرگان را با «مهدیا ملک» بانوی کوچک حافظ کل قرآن کریم را میخوانیم؛
فارس: از چه سالی به حفظ قرآن کریم روی آوردید و تا چه مدت توانستید تمام آیات قرآنکریم را حفظ کنید؟
ملک: از پنج سالگی به کلاس قرآن رفتم و شروع به حفظ قرآن کریم کردم و بعد از مدت سه و سال و نیم توانستم قرآن کریم را به طور کامل حفظ کنم.
فارس: بهترین مشوق شما برای حفظ قرآن کریم چه کسانی بودند؟
ملک: پدر و مادرم به عنوان بهترین مشوق برای حفظ قرآن کریم بودند و در این مسیر از هیچ تلاشی مضایقه نکردند پدرم دارای مدرک دیپلم و مادرم مدرک لیساس دارد.
فارس: آیا حفظ قرآن کریم باعث تداخل در خواندن درسهایت در مدرسه نشد؟
ملک: تمام کارهایم را از روی برنامهریزی انجام دادم و در خواندن درس و حفظ قرآن کریم برنامهریزی دقیقی داشتم تا بتوانم هر دو را در کنار هم ادامه دهم که خوشبختانه توانستم در این زمینه موفق عمل کنم.
فارس:حس خودتان را هنگامی که مشغول به تلاوت آیات قرآن کریم هستید بیان کنید؟
ملک: هنگامی که قرآن را باز میکنم و آیاتش را تلاوت میکنم یک احساس آرامش و راحتی به من دست میدهد و هنگامی که تکتک آیات قرآن را بر زبان جاری میکنم حس نزدیکی با خدا را در تکتک سلولهای بدنم احساس میکنم که واقعا حس بسیار قشنگی است.
* همه آیات قرآن کریم دوست داشتنی هستند/ علاقه زیادی به خواندن سوره حجرات دارم
فارس: نام اساتیدی که در حفظ قرآن کریم به تو کمک کردند را بیان بفرمایید؟
ملک: خانم زینب کیا رئیس موسسه قرآنی، خانم مراغه و خانم بامری از اساتید قرآنی من هستند که بعد از پدر و مادرم مرا در این مسیر بسیار راهنمایی کردند.
فارس: تا به حال در مسابقات قرآنی شرکت کردید؟ آیا در زمینه حفظ قرآن کریم حائز رتبه و مقام شدید؟
ملک: تا به حال در مسابقات استانی شرکت نکردم ولی در سطح مدرسه شرکت کردم و حائز رتبه شدم.
فارس: کدام یکی از سورههای قرآن کریم را دوست داری و با آن انس گرفتی؟
همه آیات قرآن کریم دوست داشتنی هستند و تکتک آیات را دوست دارم ولی علاقه زیادی به خواندن سوره حجرات دارم زیرا در نخستین مسابقه قرآنی که شرکت کردم حفظ سوره حجرات همراه با معنی بود وقتی من این سوره را حفظ کردم مسابقه تشکیل نشد و برای بار دوم راحتتر توانستم این سوره را حفظ کنم و به این دلیل بود که به این سوره علاقمند شدم.
* من عاشق چادر هستم و آن را افتخار میدانم
فارس: در راستای عفاف و حجاب چه توصیهای به دخترهای هم سن و سال خودت داری؟
ملک: تمام دخترها و پسرهای جامعه اسلامی باید حجاب خودشان را رعایت کنند و آرزو میکنم که همه مردم حجاب را به طور کامل رعایت کنند و تحت تاثیر بیگانگان و فرهنگ غربی قرار نگیرند.
فارس: چادر را با چه انگیزهای انتخاب کردی؟ آیا چادری بودن در جامعه برایت محدودیت ایجاد کرد؟
ملک: چادر یک حجاب برتر است و من بواسطه چادر به خود میبالم زیرا برترین حجاب را انتخاب کردم در سوره مبارکه توبه آیهای در مورد حجاب است که میفرماید حجاب را در گرما و سرما رعایت کنید.
پدرم این آیه را همراه با معنیاش برایم تلاوت کرد و از آن موقع به بعد به چادر علاقه بیشتری پیدا کردم و عاشق چادر شدم و اکنون نیز به این حجاب برتر به خود میبالم.
دستان تمام کسانی که من را در راستای حفظ قرآن کریم یاری کردند به ویژه پدر و مادرم و اساتی مهربان را میبوسم و برایشان آرزوی موفقیت و سربلندی را دارم.
فارس: بزرگترین آرزوی زندگیت چیست و دوست داری در آینده چیکاره شوید؟
ملک: دوست دارم در آینده معلم شوم و بزرگترین آرزوی من ظهور آقا امام زمان (عج) است و اینکه من هم یکی از سربازان این حضرت غایب باشم و امیدوارم همه ما شاهد ظهور منجی عالم بشریت باشیم.
آرزوی دیگر من دیدار با مقام معظم رهبری است و امیدوارم هرچه زودتر این آرزویم محقق شود.
فارس: با توجه به اینکه استان گلستان دارای 4 هزار شهید گلگونکفن است و یکی از توصیههای مهم شهدا به مردم؛ حفظ حجاب است در زمینه عفاف و حجاب به هم سن و سالهایت چه توصیهای داری؟
ملک: امیدواریم همه ما به این باور برسیم که حجاب کامل باعث میشود ما از گناه کردن مصون بمانیم و یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری این است که تعداد حافظان قرآن کریم در جامعه اسلامی زیاد شود و من خیلی خوشحالم که توانستم در محقق کردن آرزوی رهبر عزیزم گام موثری بردارم.
قبل از اینکه اقدام به حفظ قرآن کریم کنم هرگز فکر نمیکردم که بتوانم حافظ کل قرآن کریم شوم ولی با اتکال به خداوند متعال و یاری پدر و مادر عزیزم و به کمک اساتید قرآنیام توانستم به این درجه برسم که تمام آیات قرآن کریم را حفظ کنم و از این بابت بسیار خوشحالم.
====================
مصاحبه کننده: سمیرا رجبی
====================
انتهای پیام/و
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۳۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکیه خاتونآبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
تکیه خاتونآبادی از تکایای تختفولاد است که کاشیکاری گنبد آن که روش معرق یا نقوش اسلیمی آراسته شده است؛ در قسمت بالا کتیبهای به خط ثلث با مضمون آیاتی از قرآن به شیوه کاشی هفت رنگ خشتی وجود دارد و در زیر آن نیز از خط کوفی ساقهبندی استفاده شده که به تسبیحات اربعه و اسامی امامان اشاره میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، تکیه خاتونآبادی یکی از تکایای اواخر دوران صفوی منسوب به علامه میر محمداسماعیل خاتونآبادی است که در دوران حیات او بهعنوان مدرسه علمیه از آن استفاده میشده و با مرگ او و دفنش داخل مدرسه این محل به تکیه تبدیل میشود.
این تکیه در شمال تختفولاد، در کنار کوچه واله، مقابل غسالخانه سابق که امروزه ساختمان مخابرات است، قرار دارد و ساختار آن عبارت است از یک صحن با ورودی اصلی مستقیم به صحن از طرف شمال صحن، سر درب و سکوهای خسته نشین است.
جبهه غربی صحن دارای یک ایوان در گوشه شمالغربی است که مَدرَس و مدفن میر سید محمداسماعیل خاتونآبادی در پشت این ایوان قرار دارد که این مدرس به شکل چهار صفه است؛ قبر خاتونآبادی در صفه جنوبی آن قرار گرفته و در زیر مدرس نیز سردابی است که محل عبادت و ریاضت خاتونآبادی بوده و بالای مدرس اتاقی کوچک مانند است که روی آن اتاق گنبدی نار با کاشیکاری معرق و با طرح اسلیمی زیبا و با رنگ غالب لاجوردی و سفید بر زمینه فیروزهای است.
در کل، معماری بنا، به شیوه اصفهان بسیار خوش تناسب و زیبا است؛ در اطراف صحن اتاقهایی است که محل سکونت طلاب بوده و بعداً محل دفن بزرگانی از خاندان خاتونآبادی شده است؛ جنوبی صحن فضای یک مسجد کوچک تابستانی است و محراب گچی ساده و مقرنسهای ظریف و زیبا در این مکان نظرها را به خود جلب میکند، همچنین در جبهه شرقی یک دالان ارتباطی به صحن تکیه آغاباشی قرار دارد.
این بنا در تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۸۲ شمسی با شماره ۹۰۶۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تعمیر تکیه خاتون آبادیآخوند گزی در تذکره القبور مینویسد: «گویند نانوایی از دست فراشهای حاکم گریخته در این تکیه آمده و این تکیه مخروبه بوده با خود نیت میکند که اگر این مرد بزرگوار و صاحب مقامات است فراشهای حاکم مرا نمیبینند تعمیر این گنبد و اینجا را میکنم بعد فراشهای حاکم آمده توی همانجا را گشته نانوا و را ندیدند بعد آن مرد نانوا تعمیر آنجا را نموده و رفع خرابی آنجا را کرده.»
تزئینات بنامفصلترین تزئین، کاشی کاری گنبد تکیه است که به روش معرق یا نقوش اسلیمی آراسته شده است؛ در قسمت بالا کتیبهای به خط ثلث با مضمون آیاتی از قرآن به شیوه کاشی هفت رنگ خشتی وجود دارد و در زیر آن نیز از خط کوفی ساقهبندی استفاده شده که به تسبیحات اربعه و اسامی امامان اشاره میکند و به روش معقلی در زمینه کاشی فیروزهای کار شده است.
از موارد دیگر کاشیکاری میتوان نمای شمالی تکیه اشاره کرد که نقوش آن در قسمت بزرگتر است و سرمهدان با کاشی معقلی فیروزهای و خطوط بنایی اسماً ا… و محمد و علی با کاشی سیاه است و در لچکیهای کوچکتر از کاشی مشکی استفاده شده و مربعهای بالای دارای نقوش صابونکی ساده است.
افراد شاخص مدفون در تکیه خاتونآبادیمیر سید محمداسماعیل خاتونآبادی:
فرزند سید محمدباقر، عالم فاضل، عابد زاهد فقیه و مفسر قرآن کریم. از شاگردان ملأ محمدتقی مجلسی، میرزا رفیعا نایینی و ملارجبعلی تبریزی است که سالها امام جماعت و مدرس جامع جدید عباسی (مسجد امام) بوده است.
در اواخر عمر، در تختفولاد مدرسهای بنا کرد و به تدریس، تألیف و عبادت در آن مدرسه مشغول بود و بالغ بر ۳۵ تألیف داشته که از آن جمله «شرح اصول کافی»، «اعتقادیه» و «تفسیر قرآن» در چهارده مجلد است؛ وی ریاضیدان، مهندس و ستاره شناس برجستهای بود که شهرت ویژهای به تدریس و تعلیم علوم ریاضی داشت. او همچنین عارفی زاهد و پرهیزکار بود که به نقد تصوف عملی و متمایز نمودن عرفان صحیح شرعی از عرفان غیر شرعی همت گمارد.
در مورد وی گفته میشود که برای خود قبری در حجرهای در همین تکیه آماده کرده بود، شبها بعد از فریضه مغرب و عشا در میان آن قبر رفته و تهجد در قبر گذاشته و بعد از آن از قبر بیرون میآمده، مشغول تألیف کتب از جمله تفسیر قرآن میشده است.
میر سید محمدباقر خاتونآبادی:
فرزند میر محمداسماعیل، عالم فاضل، فقیه محقق و ادیب، معروف به ملاباشی، نزد جمعی از علما از جمله محمدباقر محقق سبزواری، آقا حسین خوانساری به تحصیل پرداخت؛ میر محمدباقر، دانشمندی مورد توجه شاه سلطان حسین بود و عنوان معلمی او را داشت که پس از اتمام بنای مدرسه چهارباغ در سال ۱۱۱۸ قمری تدریس در این مدرسه به وی واگذار شد و پس از پدرش نیز مقام امامت و مدرسی مسجد جامع عباسی را برعهده داشت. از آثارش «آثار علوی»، «آداب دعا» و «ترجمه مکارم الاخلاق» است.
سید محمدحسین خاتونآبادی:
فرزند میرزا محمود، شاعر و ادیب و خوشنویس دانشمند، متخلص به «آزاد»، تحصیلاتش را در اصفهان و نجف به اتمام رسانیده، به تدریس در مدارس اداره فرهنگ مشغول شد؛ وی متبحر در علم الانساب، علوم غریبه، تاریخ، ادبیات نقاشی و طراحی بوده، خطوط ثلث، نسخ و کوفی را خوش مینوشت و در اصفهان در مدارس حقایق، جده کوچک و در تهران مدرسه شیخ عبدالحسین، آصفیه، سیروس و در نجف اشرف در مدرسه علمیه نجف تحصیل کرد.
مسلط به زبان عربی و آشنای با زبانهای روسی، فرانسه و انگلیسی بود و خدمت فرهنگی او در مدارس شهرهای ساوجبلاغ تهران، ابرقو یزد، شهرضا، اردکان، اصفهان و مدرسه چهارباغ بوده و دارای مدال علمی درجه اول از وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه است.
کد خبر 748971